"Rečju, slikom i muzikom"- kamerni opus Zorana Jovanovića, 1. deo, RTV Novi Sad, 2002 godina
U emisiji učestvuju profesori i tadašnji studenti AU Novi Sad
prof. Živojin Velimirović
Dragana Milošević, violinistkinja
Nina Aranđelović, pijanistkinja
Marijana Škorić, pijanistkinja
Sara Ćaćić, pijanistkinja
Jelena Bajić, pijanistkinja
Slađana Pavlović, flautiskinja
Verica Zubović. sopran
Raško Radović, gitarista
Marija Debić, sopran
kao solisti
kao i drugi studenti AU Novi Sad, članovi gudačkog kvarteta i ansambla
__________________________________________________________________________________
DELA
NAŠIH MUZIČKIH STVARALACA KOMPONOVANA NA
STIHOVE DESANKE MAKSIMOVIĆ
Vladimir Jovanović
Promocija knjige "Solo pesme na stihove Desanke Maksimović", poezija Desanke Maksimović kao inspiracija muzičkih stvaralaca, profesora Vladimira Jovanovića, u izdanju Zadužbine Desanke Maksimović.
U uvodu promocije Jelena Rakić izvodi pesmu "Sad je izvesno" na stihove Desanke Maksimović, Zorana Jovanovića
UDC
821.163.41-14.09 Maksimović D.
784.7:786.2
Naglašava
se izuzetan domet muzičke transpozicije pesničke reči ove pesnikinje ostvaren u
pojedinim pesmana za glas i klavir i njihov doprinos obogaćivanju naše muzičke
baštine.
KLJUČNE
REČI: naši muzički stvaraoci, pesme za glas i klavir, muzičko transponovanje
pesničke reči Desanke Maksimović.
Od
objavljivanja pesama Jedna smrt i Pitanje u beogradskom časopisu Misao, u januaru 1920. godine,1 Desanka
Maksimović je i kao pesnik i kao ličnost neprestano privlačila pažnju naše i svetske kulturne javnosti, književne kritike i čitalaca svih uzrasta. U minulih
osam decenija napisano je o mnogoznačnosti i umetničkom kvalitetu njene poezije
ukupno hiljadu četiri stotine trideset prikaza, kritika, ogleda i studija,2 u
kojima su Sima Pandurović, Velimir Živojinović Masuka, Milan Bogdanović,
Velibor Gligorić, Borislav Mihajlović Mihiz, Dragan M. Jeremić, Zoran
Gavrilović, LJubica Ðorðević, Stevan Raičković, Nikola Milošević, Ivan V.
Lalić, LJubomir Simović, Andrej Voznesenski, Natalija Korenevska, Georgi
Stalev, Manfred Jenihen, Zoltan Čuka, Ðakomo Škoti i drugi naši i inostraniugledni
književni kritičari, istoričari i teoretičari književnosti i pesnici ukazivali
na bogatstvo rečnika, versifikacije i nijansi u poetskim slikama ove
pesnikinje, kao i na njenu rafiniranu muzikalnost,neizmernu
osećajnost, stvaralačku iskrenost i neponovljivu mudrost. Saglasni da je
Desanka Maksimović u svakoj svojoj pesmi uvek bila „lovac srca svog
roðenog" (Priča o pesniku),
jednostavna i svakom
1 Misao, knj. 2, sv. 1, 1920, 422 i 424.
2 Aleksandra
Vraneš, Bibliografija dela Desanke
Maksimović 1972—1998, Beograd 2001.
razumljiva
i bliska, pomenuti kritičari, istoričari i teoretičari književnosti i pesnici
isticali su da se ona nikada nije povodila za raznim „-izmima"
(simbolizam, impresionizam, ekspresionizam, dadaizam),
koji
su tokom njenog sedamdesetogodišnjeg književnog rada nastajali i nestajali na
ovim prostorima, nego je ostala dosledna sebi i stvarala poeziju od
najtananijih i najprigušenijih intimnih doživljaja
do
slikovitih izliva ljubavi i nežnosti prema čoveku, prirodi, zavičaju i svetu.
Zahvatajući
mnogim svojim pesmama samu suštinu čovekovog postojanja, boreći se svakim
svojim stihom za pobedu dobra nad zlim ili bar za osudu zla i ističući ljubav
kao najveću vrednost divota, Desanka Maksimović je svojim bogatim i raznovrsnim
pesničkim delom već krajem treće decenije prošloga veka počela da privlači
patnju i naših muzičkih stvaralaca. Od tada do danas, prema saznanjima do kojih
sam došao posle višegodišnjeg istraživanja, četrdeset tri kompozitora sa
ovih
prostora napisali su u različitim muzičkim oblicima i žanrovima čak sto
sedamdeset pet vokalno-instrumentalnih, vokalnih i instrumentalnih kompozicija
na stihove ove pesnikinje, s tim što sam
uspeo
da pronaðem sto pedeset pet njihovih partitura i rukopisa, zatim tonske zapise
jedanaest muzičkih kompozicija čiji notni zapisi nisu sačuvani, kao i naslove
devet izgubljenih muzičkih dela — tri
kantate,
jedne poeme, četiri pesme za glas i klavir i jedne horske kompozicije.
Vokalno-instrumentalne kompozicije
a) Umetnička muzika
Zbog
naše već mnogo puta ispoljene i dokazane nebrige za očuvanje dela iz srpske
kulturne baštine, od ukupno pet kantata koje su napisane na stihove Desanke
Maksimović sačuvane su samo dve — Poema
1941 kompozitora i dirigenta Jovana Bandura i Samoglasnici kompozitora i horskog dirigenta
Zlatana Vaude, dok su partiture kantata Spomen
na ustanak (1950) dirigenta i kompozitora Vojislava Ilića, Krvava bajka (1954) kompozitora i
horskog dirigenta Radosava Anðelkovića i Tražim
pomilovanje (1965—1966) kompozitora Vojislava Kostića — izgubljene,
kao i njihovi tonski zapisi. Kantata za bas-bariton solo, mešoviti hor i
simfonijski orkestar Poema 1941,
koju je Jovan Bandur napisao 1947. godine na stihove pesme Na grobu streljanih ðaka,
čini prvi deo njegove trilogije kantata — Narodnooslobodilačka
trilogija.3 U njoj Bandur muzički
uobličava tragediju kragujevačkih gimnazijalaca iz 1941. godine po uzoru na
stare
3 Trilogiju
kantata Narodnooslobodilačka trilogija Jovana
Bandura sačinjavaju kantate Poema 1941 (1947), Jugoslovenska partizanska rapsodija (1947)
za soliste, hor i orkestar i Raspeva se zemlja (1949) za sopran i
tenor solo, mešoviti hor i simfonijski orkestar.
barokne
„lamente", koji su bili graðeni na način pasakalje, zbog čega ova kantata
i ima podnaslov LJuasi una passacaglia in 7
variazioni. Kantatu za bariton, dečji hor i kamerni
orkestar Samoglasnici
komponovao
je Zlatan Vauda 1953. godine. NJenu transkripciju za klavir uradio je u
rukopisu 1975. godine, koji je sa manjim ispravkama štampao 1991. godine. Ova
mladalačka Vaudina kompozicija ritmičko-muzički oslikava stihove pesme Samoglasnici i ostvaruje odreðene boje i
zvučne osobenosti svakog samoglasnika zahvaljujući odgovarajućim promenama
tonaliteta.
Vokalno-simfonijsku
poemu za mešoviti hor i simfonijski orkestar Kragujevac
napisao je kompozitor Dušan Kostić 1961. godine. Posvećena
kragujevačkim učenicima koji su streljani 1941. godine, ona
ima
dva orkestarska stava — Viðenje i Tama, dok u trećem stavu — Krvava bajka — nastupa i mešoviti hor
kao kolektivni tumač „ozvučenih" stihova iz istoimene pesme Desanke
Maksimović.
Simfonijsku
poemu za recitatora, mešoviti hor i simfonijski orkestar Kraljevački oktobar 1941 završio
je kompozitor Vitomir Trifunović 1996. godine i posvetio je streljanim
drugovima u Kraljevu 1941. godine. Prva dva njena stava — Okupacija attacca
— 14. oktobar i In memoriam — orkestarska su, a u
trećem stavu — Verujem,
koji je autor komponovao inspirisan stihovima pesme Moja zemlja propasti neće,
nastupaju još recitator i hor.
Poemu
za recitatora, ženski hor i simfonijski orkestar Tražim pomilovanje napisala je
kompozitorka Mirjana Šistek 1976. godine. Nažalost, to je još jedno delo iz
naše muzičke baštine čija je partitura
izgubljena.
Trojica
beogradskih kompozitora — Nikola Žanetić, Stanojlo Rajičić i Aleksandar
Obradović jedini su naši muzički stvaraoci koji su komponovali pesme za glas i
simfonijski ili kamerni orkestar na stihove Desanke Maksimović. Nikola Žanetić
je napisao 1959. godine pesmu za solo bas i simfonijski orkestar Krvava bajka, Stanojlo Rajičić je
završio 1980. godine ciklus pesama za solo sopran i simfonijski orkestar
Tražim pomilovanje,
koji ima četiri pesme — O praštanju,
Za sužnje pomilovane, O ženidbi sina i Za vojnička groblja, dok je Aleksandar
Obradović deset godina kasnije napisao ciklus pesama za solo sopran i kamerni
orkestar Zeleni vitez.
Prvu od pet pesama ovog ciklusa Zeleni
vitez odabrao je iz istoimene pesničke zbirke Desanke Maksimović, a ostale
četiri — Po rastanku, Proletnja pesma,
Strepnja i Na
buri pripadaju prvoj pesničkoj knjizi ove pesnikinje — Pesme.
Dvadeset
četiri naša muzička stvaraoca komponovali su u poslednjih šest decenija XX veka
osamdeset sedam pesama za glas i klavir i jednu pesmu za glas, violončelo i
klavir na stihove sedamdeset pet pesama iz dvanaest pesničkih zbirki Desanke
Maksimović. Četrdeset
osam
prokomponovanih, trideset strofičnih i šest varirano strofičnih solo pesama
Petra Krstića (Pokošena livada i Devojačka molba), Miloja Milojevića
(ciklus pesama za glas i klavir Gozba
na livadi — 1939, Tišina,
LJubav, Čekanje, Jutro, Tamničar), Mihovila Logara
(Že-ne-vojnici, izgubljena), Stanojla Rajičića (Ciklus pesama za glas i klavir Tražim pomilovanje — 1979, O praštanju, Za sužnje pomilovane, O ženidbi sina, Za
vojnička groblja; ciklus pesama za glas i klavir Nemam više vremena — 1988, Obećala si da ćeš biti večna, Sneg na grobu, Usahle reke;
solo pesme Tražim pomilovanje za nerotkinje —
1977, Opomena i Zla noć — 1991, Čežnja, Zbog mene i LJubavno pismo — 1992), Nikole Žanetića (Krvava bajka — 1959), Dragutina Gostuškog
(Vožnja,
izgubljena), Aleksandra Obradovića (ciklus pesama za glas i klavir Zeleni vitez — 1990, Zeleni vitez, Po rastanku, Proletnja pesma, Strepnja, Na
buri; solo pesma Pesma kraj
izvora — 1952), Rudolfa Bručija (Večernja pesma — 1952), Dušana Kostića (Krvava bajka 1949, izgubljena i Opomena — 1996), Nadežde Mosusove (Srebrne plesačice — 1950), Dušana
Trbojevića (Ciklus pesama za glas i klavir Tražim
pomilovanje —1972,
Prolog, Pastorala, Molba, Pretnja,
Pobuna — samo klavir, Epilog
umesto Proglas, Za pesnikinju, zemlju
starinsku, Za one koji ne umiru na vreme, Za ljude koji jasno vide, O praštanju;
solo pesma Za pesnikinju, zemlju starinsku — 1998),
Nikole Petina (Čovek —
1998, Predosećanje —
2000), Dejana Despića (ciklus pesama za glas i klavir Ozon zavičaja — 1991), Vojina Komadine
(ciklus pesama za glas i klavir Tražim
pomilovanje — 1986, Za
vojnička groblja, Za pastvu srca), Aleksandra Koraća(Proletnje pesme: I,
izgubljena), Mirjane Živković (ciklus pesama za glas i klavir Ničija zemlja — 1986, Dodir, Iskustvo, Meðu planetama),
Zorana Jovanovića (ciklus pesama za glas i klavir Nemam više vremena — 1975, Ruka, Sad je izvesno, Ptičja sahrana;
ciklus pesama za glas i klavir Poslovi
su završeni — 1995, Potopiljeni
brod, Rekvijem, Poslovi su završeni; solo pesme Strepnja i Opomena — 1975, Čežnja — 1980, Bajka i Razgovor u granju — 1993, Smrt gavrana, Poslednji dani i Objavitejednom na velika zvona —
1995, Krvava bajka, U ropstvu, Srbija je
velika tajna, Majke optužuju i Na buri — 1996), Milanke Mišević (Predosećanje i U zimski dan — 1966), Vere Milanković (Odazvale su se samo ptice —
1972), Rastislava Kambaskovića (LJubavno
pismo — 1987), Ivane Stefanović (ciklus pesama za glas i klavir Moj svet — 1974, Moj svet, Svod nebeski,… umesto
Moj svet, Svod nebeski je hladan,
Nedeljna propoved), Dimitrija Golemovića (U gostima — 1973), Natalije
Benderović (Tajni sastanak —
1975, Tišina spava —
1978, Oporuka —
1980) i Nataše Danilović (Selice —
1993) pokazuju da su naši kompozitori najčešće bili inspirisani pesmama iz prve
pesničke zbirke Desanke Maksimović — Pesme
(1924, godine; 14 pesama; 21 pesma za glas i klavir), za kojom slede
pesničke zbirke Nemam više vremena (1973;
12; 12), Tražim pomilovanje (1964;
10; 13), Ničija zemlja (1979;
10; 10), Ozon zavičaja (1990;
10; 10), Pesnik i zavičaj (1946;
8; 11), Gozba na livadi (1932;
5; 5), Zeleni vitez (1930;
2; 2), Nove pesme (1936;
1; 1), Prolećni sastanak (1954;
1; 1), Šumska ljuljaška (1959;
1; 1) i Zarobljenik snova (1960;
1; 1). Istovremeno, može se reći da su navedene pesme za glas i klavir
najmnogobrojnija skupina muzičkih kompozicija napisanih na stihove ove
pesnikinje, najmnogobrojnija skupina solo pesama koja je do danas kod nas
komponovana na stihove jednog našeg pesnika i najmno- gobrojnija skupina
celovitih i u izrazu veoma samosvojnih i snažnih muzičkih ostvarenja u kojima
je dosegnut najviši domet muzičke transpozicije pesničke reči Desanke
Maksimović, s obzirom na to da su u njima osećajnost i misaonost ove pesnikinje
značajno produbljeni i intenzivirani minuciozno uraðenom vokalnom i klavirskom
deonicom, kao i čestim metričkim, agogičkim i dinamičkim promenama. Upravo zbog
tih i takvih pesama za glas i klavir koje nadahnutomuzički
tumače poeziju Desanke Maksimović i obogaćuju našu muzičku baštinu, solo pesme
i jesu najznačajnija skupina muzičkih kompozicija koje su naši muzički
stvaraoci komponovali inspirisani poetskim delom ove pesnikinje, bez obzira na
to što je u nekima od njih poetička i jezička melodija poetskog izvornika
dominantnija od njegove muzičke transpozicije.
b) Muzika za decu
Malu
operu za decu Dečja soba napisao
je kompozitor Milenko Živković 1940. godine na tekst istoimenog pozorišnog
komada za decu Desanke Maksimović, čije je ljupke scene iz života, rada, igre i
snoviðenja dece odenuo u muzičko ruho vedrog i pristupačnog sadržaja. Muzička
priča za decu Medvedova ženidba, u
kojoj je Zoran Jovanović muzički „nadogradio" stihove istoimene pesme
Desanke Maksimović, ima jednostavan i deci razumljiv muzički jezik, raspevanu
vokalnu deonicu i harmonski bogat zvuk. Komponovana je za osam solista i klavir
1974. godine. NJenu transkripciju za kamerni orkestar autor je uradio 1993.
godine. Duhoviti i ljupki stihovi o igri i maštarijama devojčicâi dečakâ, koje
je Desanka Maksimović sa izuzetnom ljubavlju pisala nekoliko decenija,
inspirisali su petoricu beogradskih muzičkih stvaralaca da komponuju ukupno
devetnaest pesama za decu čija je zajednička odlika — jednostavna melodijska
linija i izrazit ritam. Aleksandar Korać i Petar Popović napisali su po dve
takve pesme za solistu, dečji hor i instrumentalni ansambl — Lutke računaju i Prvak, odnosno Al' je lep dečji svet i Šumska ljuljaška (1998), Božidar Stančić im
se pridružio pesmom za dečji hor, flautu i klavir Bliži se, bliži leto, dok je Zoran
Jovanović, u drugoj polovini 1995. godine, napisao za decu čak trinaest pesama
za glas i klavir — Mali čuvar, U gostima, Starinari,
Šarena torbica, Kos i nos, Pušničar, Baka, Krtice, Ide jesen, Vodonoša, Telad i
čobanica, Vetrova uspavanka i Molba malog žira. Enriko Josif
komponovao je pesmu za dečji hor i kamerni orkestar Raduj se, ali su njeni i notni i
tonski zapisi izgubljeni.
v) Popularna muzika
Ovoj
grupi vokalno-instrumentalnih kompozicija pripadaju pesme za pevača solistu,
grupu pevača i narodni orkestar koje su na stihove Desanke Maksimović napisali
Radoslav Graić — Otići ću u pastire,Sreća i Seljankina uspavanka (1974) i Petar
Popović — Predosećanje (1983),
kao i pesme za pevača solistu i zabavni orkestar Darka Kraljića — Strepnja (1996) i Gordane Ilić — Predosećanje, Strepnja, Pesma, Prolećna pesma i Opomena (1998).
Vokalne kompozicije
a) Umetnička muzika
Kompoziciju
za mešoviti hor Osloboðenje Cvete Andrić napisao
je kompozitor Josip Slavenski 1947. godine na osnovu poetskog teksta koji je
oblikovao od prve dve strofe prve pesme i poslednje strofe četvrte pesme
istoimene poeme Desanke Maksimović. Ova horska kompozicija ima jednostavnu
melodijsku i harmonsku fakturu. Balada za mešoviti hor Krvava bajka, koju je banjalučki
kompozitor
i
folklorista Vlado Milošević završio 1951. godine, prati ritmički tok stihova
istoimene pesme Desanke Maksimović i koristi se elementima našeg muzičkog
folklora. Horsku kompoziciju Svatovska
pesma napisao je kompozitor Mihovil Logar na poetski tekst Desanke
Maksimović u dve verzije: za ženski
hor
i za ženski hor i klavir. Obe verzije su komponovane na principu ricercare-a,
kontrapunktskog oblika u kojem je našao primenu imitacioni postupak. Horsku
kompoziciju Vojničko groblje u Solunu,
horskog dirigenta i kompozitora Dragoljuba Šarkovića inspirisali su stihovi
Desanke Maksimović o groblju Zejtinlik u Solunu, gde su sahranjeni srpski i
saveznički vojnici koji su poginuli na Solunskom frontu 1918. godine. Ona ima
tri verzije: za ženski hor i klavir (1986), za ženski hor i simfonijski
orkestar (1988) i za ženski hor i recitatora (1994). I druga horska kompozicija
ovog autora — Čežnja takoðe
pokazuje njegovo interesovanje za ženski hor. NJena prva verzija nastala je
1980. godine, dok je njena druga verzija uraðena 2001. godine. Na stihove pesme
Proleće, a ja venem novosadski
kompozitor Nikola Petin napisao je 1998. godine kompoziciju za solo sopran i
ženski hor Devojačka čežnja, u
kojoj je intenzivirao njen igrački karakter da bi što slikovitije dočarao
prolećni zanos i veselost života.
b) Muzika za decu
Tri
pesme za decu Desanke Maksimović Prvi
maj, U gostima i Pozdrav
planinara šumi inspirisale su dvojicu naših muzičkih stvaralaca
da napišu jednostavne i vesele istoimene kompozicije za troglasni
dečji
hor — Radosav Anðelković pesmu Prvi
maj, a Stanislav Preprek pesme U
gostima i Pozdrav
planinara šumi (1974).
v) Popularna muzika
Zoran
Jovanović komponovao je 1996. godine na stihove Desanke Maksimović ukupno
dvadeset jednu istoimenu pesmu za solo glas bez instrumentalne pratnje — Mladićeva tužbalica, Sestrina tužbalica, Majčina
tužbalica, Devojke-vojnici, Sen poginulog ratnika, Proletnja pesma, Obudovela
nevesta, Romantičarska uspavanka, Pokajanje, Priznanje (Bina), Jedna smrt, Po
rastanku: I, Predosećanje, Po rastanku: II, Po rastanku: III, Devojačka molba,
Strah, Pitanje, Pesma kraj izvora, LJubavna pesma i Seljankina tužbalica.
g) Muzika u edukativne svrhe
Zahvaljujući
udžbeniku Solfeðo kroz pesmu LJiljane
Pantović, pojedine pesme komponovane za decu počele su da se upotrebljavaju,
osim za javne nastupe i u edukativne svrhe — u nastavi solfeða za uvežbavanje i
savladavanje odreðenih intervala, ritma i jednoglasnog i dvoglasnog pevanja.
Meðu njima je i pet pesama koje su napisane na stihove Desanke Maksimović: Čuk, čuk, Tiho, zvezde, gazite, Vetrova uspavanka i Ide jesen LJiljane Pantović i Hvalisavi zečevi Aleksandra Obradovića.
Instrumentalne kompozicije
Umetnička muzika
U
klavirskim kompozicijama Pjesma o
dušama umrlih trava što lebde nad pokošenom livadom i Sunce nad livadom petrovaradinskog
kompozitora Stanislava Prepreka oslikane su njegovim osobenim harmonskim
jezikom situacije i raspoloženja u pesmama Desanke Maksimović Pokošena livada (prva, druga i peta strofa)
i Zmija.
Igrani
film Krvava bajka snimljen
je 1969. godine u režiji Branimira Torija Jankovića. Jedna od bitnih komponenti
velikog uspeha sa kojim je tada prikazivan u zemlji i inostranstvu bila je i
muzika
Vojislava
Kostića.
* *
*
Sve
u svemu, sto sedamdeset pet muzičkih kompozicijai i različiti žanrovi kojima
one pripadaju pokazuju da je poezija Desanke Maksimović, u svim njenim vidovima
i pesničkim rodovima, u razdoblju od 1939. do 2001. godine, neprekidno
inspirisala naše kompozitore. Imajući u vidu sve pesme ove pesnikinje koje su
oni muzički transponovali, moglo bi se reći da su pokazali nešto veće
interesovanje za pesme iz njene poslednje četiri pesničke zbirke; Tražim pomilovanje (1964), Nemam
više vremena (1973), Ničija zemlja (1979) i Ozon zavičaja (1990), pre svega zbog
tematske raznovrsnosti i snage osećanja, nemira misli i iskustvene mudrosti
same pesnikinje, ali takoðe zbog njene sposobnosti da svoju poruku podjednako
dobro ispeva u strofama i rimama, kao i uslobodnom
stihu najrazličitijeg metra, što im je svakako omogućavalo ostvarivanje
nadahnutog, samosvojnog i često veoma modernog muzičkog iskaza.
Naši
muzički stvaraoci najčešće su nalazili inspiraciju u ljubavnim i misaonim
pesmama Desanke Maksimović, a zatim u njenim pesmama za decu i rodoljubivim
pesmama.
LJubavne
pesme ove pesnikinje imaju tematsko i emotivno središte u ljubavi i prirodi i
ispevane su u strofama s različitim brojem stihova i rasporedom rima ili u
katrenima čiji su stihovi rimovani ukršteno(abab) i
obgrljeno (abba), što je veoma pogodovalo
komponovanju strofičnih pesama za glas i klavir i glas i simfonijski orkestar,
pesama za ženski hor i vokalnih i vokalno-instrumentalnih kompozicijakoje
pripadaju popularnoj muzici.
U
misaonim pesmama Desanka Maksimović postavlja izuzetno značajna pitanja o našoj
prošlosti, sadašnjosti i budućnosti, o smislu stvaralaštva, o prolaznosti svega
i konačnoj pobedi smrti, na koja pokušava da da ili bar da nagovesti prave
odgovore, koristeći se pri tom slobodnijim načinom izražavanja u pogledu strofa
i rima ili isključivo slobodnim stihom, zbog čega ove njene pesme i jesu
najčešće „ozvučene" u obliku prokomponovane pesme za glas i klavir.
NJene
odabrane pesme za decu opevaju igru, maštanja, ðačke dane, drugarstvo i boravak
mališana u prirodi pretežno u katrenskim strofama sa istim brojem slogova u
svakom stihu i sa ukrštenin (abab) ili obgrljenin
rimovanjem (abba), što je omogućilo
kompozitorima da napišu veći broj solističkih i horskih vokalno-instrumentalnih
kompozicija za decu čija je zajednička odlika — jednostavna melodijska linijai
izrazit ritam.
Sve
rodoljubive pesme ove pesnikinje, koje su naši muzički stvaraoci komponovali
kao kantate, poeme, horske pesme ili pesme za glas i klavir i glas i
simfonijski orkestar, imaju izvanrednu ekspresivnost i dramski naboj, uglavnom
su strofične i njihovo rimovanje je najčešće
ukršteno, ali sa gotovo redovnim prekidanjem rime (— — abab),
(ab — ab) ili (ababc — a — c).
Stvaralački
pristup naših kompozitora stihovima Desanke Maksimović bio je dvojak: neki od
njih su uvažavali izvorni poetski tekst u potpunosti ili uz neznatna
odstupanja, dok su drugi pravili njegove
znatnije
izmene koje su podrazumevale ponavljanje ili izostavljanje pojedinih njegovih
strofa, stihova i reči, zatim promenu redosleda reči i dodavanje reči koje se u
njemu ne nalaze, kao i spajanje pojedinih njegovih stihova sa stihovima iz
drugih pesama ove pesnikunje.
Prvoj
grupi muzičkih stvaralaca pripadaju, pored ostalih, Petar Krstić, Miloje
Milojević, Aleksandar Obradović, Nikola Petin, Mirjana Živković, Zoran Jovanović,
Rastislav Kambasković i još nekoliko
naših
kompozitora, dok su najizrazitiji predstavnici druge grupe — Stanojlo Rajičić,
Dušan Trbojević, Dejan Despić, Dušan Kostić, Rudolf Bruči i Ivana Stefanović,
koji su znalačkim preoblikovanje pesama
Desanke Maksimović potrebama svojih stvaralačkih zamisli postajali i uspešni
„libretisti" sopstvenih muzičkih kompozicija.4
4 Na
primer, u pesmi za glas i klavir Prolog,
prvoj od pet pesama iz ciklusa pesamaza
glas i klavir Tražim pomilovanje Dušana
Trbojevića, kompozitor je učinio sledećeizmene
u stihovima pesme Proglas Desanke
Maksimović: od 10 stihova 1. strofe odabraoje
samo 1, 2, 3. i 8. stih, u kome je umesto „dajem zakonik" napisao „zakonik
dajem";od 8
stihova 2. strofe odabrao je delove 1. i 3. stiha, kao i 6, 7. i 8. stih u
celosti, s tim što
je u 1, 7. i 8. stihu umesto reči čedoubica,
ali i nego napisao
oceubica, al' i no; od 8stihova
3. strofe odabrao je 3—8. stih, a u 5. i 8. stihu umesto reči ali i nego
napisao jeal' i no; od
10 stihova 4. strofe odabrao je 4. i 6—10. stih, a u 9. i 10. stihu umesto rečiali i nego
napisao je al' i
no; na kraju solo pesme dodao je stih „Ja zakonik dajem" kojise,
inače, ne nalazi u pesmi Proglas.
Dakle, može se reći da se Trbojević — „libretista"u
pesmi za glas i klavir Prolog najčešće
koristio principom skraćivanja poetskogteksta izvornika (od ukupno 36 stihova pesme
Proglas upotrebio
je samo 21 stih za komponovanjesolo
pesme Prolog),
zatim principom inverzije reči u
stihovima da bi pojačaoarhaičnost
pesničkog jezika Desanke Maksimović, kao i principom
dodavanja stihova originalnom poetskom predlošku da bi postigao još
veće isticanje vladarske osionosti caraDušana
i autoritarizma njegovog Zakonika i
njegove pravde.
Zoran Jovanović je napisao najveći broj kompozicija na stihove Desanke Maksimović — dvadeset jednu pesmu za solo glas bez instrumentalne pratnje, devetnaest pesama za glas i klavir, trinaest pesama za decu za glas i klavir i muzičku priču za decu Medvedova ženidba za osam solista i kamerni orkestar ili klavir. Takoðe, značajno interesovanje za poeziju ove pesnikinje pokazali su i Stanojlo Rajičić, koji je trinaest njenih pesama muzički transponovao u pesme za glas i klavir i glas i simfonijski orkestar, zatim Dejan Despić (deset pesama), Aleksandar Obradović (šest pesama), Dušan Trbojević (šest pesama), Miloje Milojević (pet pesama), kao i Milenko Živković (mala opera
Zoran Jovanović je napisao najveći broj kompozicija na stihove Desanke Maksimović — dvadeset jednu pesmu za solo glas bez instrumentalne pratnje, devetnaest pesama za glas i klavir, trinaest pesama za decu za glas i klavir i muzičku priču za decu Medvedova ženidba za osam solista i kamerni orkestar ili klavir. Takoðe, značajno interesovanje za poeziju ove pesnikinje pokazali su i Stanojlo Rajičić, koji je trinaest njenih pesama muzički transponovao u pesme za glas i klavir i glas i simfonijski orkestar, zatim Dejan Despić (deset pesama), Aleksandar Obradović (šest pesama), Dušan Trbojević (šest pesama), Miloje Milojević (pet pesama), kao i Milenko Živković (mala opera
za
decu Dečja soba).
Najčešće
komponovana pesma Desanke Maksimović jeste Krvava
bajka, čiji su stihovi inspirisali nastanak istoimenih pesama za glas i
klavir Dušana Kostića, Nikole Žanetića i Zorana Jovanovića, zatim kantate
Radosava Anðelkovića i balade za mešoviti hor Vlada Miloševića, kao i trećeg
stava vokalno-simfonijske poeme Kragujevac
Dušana Kostića.
Naši
muzički stvaraoci umetničke muzike —
Stanojlo Rajičić, Dušan Kostić, Zoran Jovanović, Nikola Petin, Milanka Mišević,
Aleksandar Obradović, Dragoljub Šarković, Dimitrije Golemović, Stanislav
Preprek,
Rastislav Kambasković, Vojin Komadina i Dušan Trbojević, muzike za decu — LJiljana Pantović i Zoran
Jovanović i popularne muzike —
Darko Kraljić, Petar Popović i Gordana Ilić — pokazali su znatno interesovanje
i za pesme Opomena, Predosećanje, Strepnja,
Čežnja, U gostima, Na buri, LJubavno pismo, Za vojnička groblja i O praštanju, koje su komponovali kao
istoimene kompozicije u različitim muzičkim oblicima i žanrovima.
S
obzirom na to da poezija Desanke Maksimović neprestano inspiriše naše kompozitore
već više od šest decenija, uveren sam da će ona i ubuduće biti zahvalan i
podsticajan „materijal" za stvaranje
novih
vokalno-instrumentalnih, vokalnih i instrumentalnih dela u različitim muzičkim
oblicima i žanrovima, od kojih će ona najbolja, kao i do sada, obogaćivati našu
muzičku baštinu.
Prilog I
Pesme Desanke Maksimović koje su inspirisale
naše muzičke stvaraoce
1. Al' je lep dečji svet
2. Baka
3. Bliži se, bliži leto
4. Vetrova uspavanka
5. Vodenica
6. Vožnja
7. Vojničko groblje u Solunu
8. Devojačka molba
9. Devojke — vojnici
10. Dodir
11. Za vojnička groblja
12. Za ljude koji jasno vide
13. Za nerotkinje
14. Za one koji ne umiru na vreme
15. Za pastvu srca
16. Za pesnikinju, zemlju starinsku
17. Za sužnje pomilovane
18. Zbog mene
19. Zeleni vitez
20. Zla noć
21. Zmija
22. Ide jesen
23. Iskustvo
24. Jedna smrt
25. Jutro
26. Kos i nos
27. Krvava bajka
28. Krtice
29. Lutke računaju
30. LJubav
31. LJubavna pesma
32. LJubavno pismo
33. Majke optužuju
34. Majčina tužbalica
35. Mali čuvar
36. Medvedova ženidba
37. Meðu planetama
38. Mladićeva tužbalica
39. Moja zemlja propasti neće (Verujem)
40. Moj svet
41. Molba malog žira
42. Na buri
43. Na grobu streljanih ðaka
44. Nedeljna propoved
45. Obećala si da ćeš biti večna
46. Objavite jednom na velika zvona
47. Obudovela nevesta
216
48. Odazvale su se samo ptice
49. O ženidbi sina
50. Opomena
51. Oporuka
52. O praštanju
53. Osloboðenje Cvete Andrić
54. Otići ću u pastire
55. Pesma
56. Pesma kraj izvora
57. Pitanje
58. Pozdrav planinara šumi
59. Pokajanje
60. Pokošena livada
61. Po rastanku: I
62. Po rastanku: II
63. Po rastanku: III
64. Po rastanku: V
65. Poslednji dani
66. Poslovi su završeni
67. Potopljeni brod
68. Prvak
69. Prvi maj
70. Predosećanje
71. Priznanje
72. Proglas
73. Proletnja pesma: I
74. Proletnja pesma: II
75. Proleće, a ja venem
76. Prolećna pesma
77. Ptičja sahrana
78. Pušničar
79. Raduj se
80. Razgovor u granju
81. Rekvijem
82. Romantičarska uspavanka
83. Ruka
84. Sad je izvesno
85. Samoglasnici
86. Svatovska pesma
87. Svod nebeskije hladan
88. Selice
89. Seljankina tužbalica
90. Seljankina uspavanka
91. Sen poginulog ratnika
92. Sestrina tužbalica
93. Smrt gavrana
94. Sneg na grobu
95. Srbija je velika tajna (Spomen na ustanak)
96. Srebrne plesačice
97. Sreća
98. Starinari
99. Strah
100. Strepnja
101. Tajni sastanak
102. Tamničar
103. Telad i čobanica
104. Tiho, zvezde, gazite
105. Tišina
106. Tišina spava
107. Ćuk, ćuk
108. U gostima
109. U zimski dan
110. U ropstvu
111. Usahle reke
112. Hvalisavi zečevi
113. Čežnja
114. Čekanje
115. Čovek
116. Šarena torbica
117. Šumska ljuljaška
118. Haiku stihovi iz pesničke zbirke Ozon zavičaja
Vladimir Jovanović
NJORKS
OF OUR MUSICAL CREATORS COMPOSED FOR
DESANKA
MAKSIMOVIĆ'S VERSES
S u
m m a r y
According
to the insights gained by the author of this paper after the research lasting several
years, out musical composers most often found inspiration in Desanka Maksimović's
love and reflexive poems, and then in her poems for children and patriotic poems.
In the last six decades of the 20th century,
our forty three composers wrote different music forms and genres, i.e. one hundred
and seventy five vocal-instrumental, vocal and instrumental compositions for
the verses of this poetess, nine of which were lost — three cantatas, one poem,
four songs for the voice and piano, and one choir composition. Eighty eighth
songs for the voice and piano composed by our twenty four musical artists
represent the most numerous group of music compositions written for Desanka
Maksimović's verses; it is the most numerous group of solo songs so far
composed in our country for the verses of any domestic poet, and the most
numerous group of completed works specific in their expression, very strong
music creations which reached the highest peak of music transposition of the
poetic words of this poetess, because in them her sensitivity and reflexivity were
deepened and intensified by the meticulously done vocal and piano sections, as well
as by the freljuent metric, agogic and dynamic changes. Precisely because of
the features of these and such songs for the voice and piano which in a
musical, inspired way interpret Desanka Maksimović's poetry and enrich our
musical heritage, these solo songs are the most significant group of music compositions
created by our musical artists inspired by the poetic opus of this poetess, regardless
of the fact that in some of them poetic and linguistic melody of the poetic source
is more dominant than their musical transposition.
__________________________________________________________________________________
Vodič za roditelje, TV B92 prilog o dečjoj muzici i radu sa decom 2 profesora Akademije umetnosti, Vladimira Jovanović, pisca dečjih pesama i vokalnog umetnika i Zorana Jovanovića, profesora kamerne muzike, klavira i kompozitora muzike za decu.
Prilog opisuje rad sa decom kroz muziku, način približavanja deci umetničke muzike i način pristupa deci u predškolskom dobu koju je potrebno animirati da učestvuju u pevanju i igranju.
U prilogu je neprecizno navedeno da se profesori ovim poslom bave već 20 godina. Tačnije je da su se profesori bavili obilaskom vrtića 20 i 30 godina pre ovoga priloga, kada su u saradnji sa Muzičkom omladinom Beograda obilazili sve vrteće po Srbiji, a da su pristupili snimanju ovog priloga kako bi se osvrnuli na metodologiju rada sa decom iz perspektive nekadašnjih aktivnih posetilaca ustanova za decu.
Prilog opisuje rad sa decom kroz muziku, način približavanja deci umetničke muzike i način pristupa deci u predškolskom dobu koju je potrebno animirati da učestvuju u pevanju i igranju.
U prilogu je neprecizno navedeno da se profesori ovim poslom bave već 20 godina. Tačnije je da su se profesori bavili obilaskom vrtića 20 i 30 godina pre ovoga priloga, kada su u saradnji sa Muzičkom omladinom Beograda obilazili sve vrteće po Srbiji, a da su pristupili snimanju ovog priloga kako bi se osvrnuli na metodologiju rada sa decom iz perspektive nekadašnjih aktivnih posetilaca ustanova za decu.
__________________________________________________________________________________
Prilog RTS o koncertu "Muzičke vragolije i vratolomije" Zorana Jovanovića, 22.12.1996.